Färdtjänst och riksfärdtjänst - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningFärdtjänst
Färdtjänst är en form av kollektivtrafik. Du som har mycket stora svårigheter att förflytta dig eller att resa med buss eller tåg på grund av en funktionsnedsättning kan få färdtjänst. Dina besvär ska inte vara tillfälliga utan varaktiga i minst tre månader.
Färdtjänst kan du bara söka i den kommun du bor. Därför måste du vara folkbokförd i Mjölby kommun för att kunna söka färdtjänst.
Vi gör en utredning
Vi kontaktar alltid dig som ansöker om färdtjänst för första gången.
Läkarutlåtande
För att ta ett beslut kan vi behöva ett läkarutlåtande. Läkarens utlåtande ska vara skrivet på vår blankett, som vi skickar hem till dig. Om vi måste vänta på utlåtandet kan det ta längre tid innan du får beslut.
Din ansökan kommer att utredas av en handläggare som bedömer om du har rätt till färdtjänst enligt färdtjänstlagen. Har du bilagor, till exempel läkarutlåtande, så har du möjlighet att bifoga dessa digitalt i din ansökan. Du kan även skicka in de bilagorna per post i efterhand till:
Mjölby kommun
Medborgarservice
595 80 Mjölby
Vår målsättning är att din ansökan, från att den är komplett, behandlas inom 25 arbetsdagar.
Riksfärdtjänst
Vad är riksfärdtjänst?
Riksfärdtjänst är till för dig som måste resa på ett dyrare sätt än andra eftersom du har en grav eller omfattande funktionsnedsättning som är varaktig. Riksfärdtjänst gäller för resor utanför Östergötlands län. Vissa resmål utanför länet kan genomföras med ordinarie länsfärdtjänst, om det är till destinationer som Östgötatrafiken trafikerar med sin vanliga trafik. Resan ska vara till för rekreation, fritidsverksamhet eller annan enskild angelägenhet.
I första hand prövar vi alltid din möjlighet att åka tåg eller buss med ledsagare och eventuella anslutningsresor med färdtjänstfordon. Det krävs särskilda skäl om du ska beviljas att resa med färdtjänstfordon hela resvägen, eftersom funktionsnedsättningens svårighetsgrad styr vilket färdmedel som får användas.
Ansök i god tid
Ansök om riksfärdtjänst i god tid, senast tre veckor, före önskat avresedatum. För resor vid jul och nyår ska du ansöka om en riksfärdtjänstresa senast i mitten av november.
Läs mer om färdtjänst och riksfärdtjänst på:
Om färdtjänst och riksfärdtjänst på Mjölby kommuns hemsida
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Hälsouppgift
- Tolkbehov
- Vårdnadshavare
När du har skickat in ditt ärende till kommunen, registreras de personuppgifter som du har uppgett, i kommunens ärendehanteringssystem. Ändamålet med behandlingen av personuppgifterna är att kommunen ska kunna fullfölja sitt uppdrag som myndighetsutövare, samt kunna ge så bra och rättssäker service som möjligt vid handläggningen av ditt ärende.
Vid behandlingen av personuppgifterna tillämpas gällande integritetslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år
Lagringstiden beräknas från ärendets avslut.
Mottagare av personuppgifter
- Medborgarservice, Mjölby kommun
- AB Östgötatrafiken, Region Östergötland
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Mjölby kommuns Dataskyddsombud. Du når Dataskyddsombudet via dataskyddsombud@mjolby.se Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
mjolbykommun@mjolby.se
Medborgarservice
medborgarservice@mjolby.se
010-234 50 00