Bostadsanpassning - ansök om bidrag för nyinstallation eller reparation
Den här tjänsten kräver inloggningBostadsanpassningsbidrag
Personer med funktionsvariation har möjlighet att ansöka om bidrag för anpassning av sin bostad. Bidraget lämnas till en skälig kostnad för åtgärder som är nödvändiga för att ge personer med funktionsvariation möjlighet att kunna bo kvar i sin bostad.
Intyg
För att du ska kunna göra en ansökan behöver du ha ett intyg från en arbetsterapeut, sjukgymnast, läkare eller någon annan sakkunnig.
Vad kan man få bidrag till
Syftet med lagen om bostadsanpassningsbidraget är att ge människor med funktionsvariation en möjlighet till ett självständigt liv i eget boende.
Exempel på åtgärder:
- Badrumsanpassning
- Borttagning av trösklar
- Breddning av dörrar
- Ramper
Bostadsanpassningsbidrag lämnas för bostadens fasta funktioner i och i anslutning till den bostad som ska anpassas. Med fasta funktioner avses sådant som normalt inte tas med vid flytt.
Medgivande
I de fall du inte är ensamägare av din bostad måste du ha medgivande från andra ägare eller ägaren av bostaden. Detta gäller oavsett om du bor i villa, bostadsrätt, ägarlägenhet eller hyresrätt.
Om du är nyttjanderättshavare dvs bor till exempel i en hyres eller bostadsrätt och inte står ensam på kontraktet måste de andra nyttjanderättshavarna som står på kontraktet ge sitt medgivande till att åtgärderna får vidtas. För att de ska kunna ge sitt medgivande krävs att du lämnar deras e-postadress och/eller mobilnummer i e-tjänsten.
Information om bostadsanpassningsbidrag
Mjölby kommuns hemsida mjolby.se
Lagen om bostadsanpassningsbidrag (2018:222)
Mer information Lagtext
Ansök via e-tjänsten
Gör din ansökan via e-tjänst genom att logga in med e-legitimation (exempelvis Mobilt BankID). Eftersom signering sker elektroniskt skickas ansökan digitalt direkt till handläggare. När det är gjort kan du sedan följa ditt ärende på Mina sidor.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Hälsouppgift
- Vårdnadshavare
När du har skickat in ditt ärende till kommunen, registreras de personuppgifter som du har uppgett, i kommunens ärendehanteringssystem. Ändamålet med behandlingen av personuppgifterna är att kommunen ska kunna fullfölja sitt uppdrag som myndighetsutövare, samt kunna ge så bra och rättssäker service som möjligt vid handläggningen av ditt ärende.
Vid behandlingen av personuppgifterna tillämpas gällande integritetslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 6 månader - I e-tjänsteplattformen
- 10 år - I kommunens verksamhetssystem Lex
Mottagare av personuppgifter
Handläggare på service- och teknikförvaltningen.
Entreprenörer
Fastighetsägare
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Mjölby kommuns Dataskyddsombud. Du når Dataskyddsombudet via dataskyddsombud@mjolby.se. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Byggnämnden
byggnad@mjolby.se
Lovisa Östfelt
lovisa.ostfelt@mjolby.se
010-2345448