Återansökan ekonomiskt bistånd

LÄS MER

Ekonomiskt bistånd

Du som inte kan försörja dig, eller din familj, kan ansöka om ekonomiskt bistånd.

Ansök via e-tjänsten om du sökt tidigare

E-tjänsten gäller bara personer som tidigare ansökt om ekonomiskt bistånd.

Via e-tjänsten kan du ansöka om ekonomiskt bistånd och följa ditt ärende direkt i din dator, smartphone eller surfplatta. Du kan skriva och ta emot meddelanden från din handläggare samt komplettera ärenden direkt i e-tjänsten. När du har skickat in en ansökan kan du följa ärendet genom att logga in i e-tjänsten. Vi skickar ett meddelande till dig i e-tjänsten om du behöver komplettera ansökan med fler uppgifter. När vi har tagit beslut i ditt ärende kan du läsa beslutet i e-tjänsten. Vi skickar inte ut beslut via post.

För att kunna ansöka via e-tjänsten krävs att du, och en eventuell medsökande, har en e-legitimation i form av Bank-ID, Mobilt BankID eller e-legitimation utfärdade i annat EU-land och som godkänts i Sverige.

Tips till dig som ansöker

  • Samla gärna ihop alla uppgifter om inkomster och utgifter innan du börjar fylla i ansökan. Du måste fylla i alla fält innan du kan skicka iväg ansökan.
  • När du skickat in din ansökan kan du inte ändra något i din ansökan. Vill du återta eller ändra din inskickade ansökan kontakta din handläggare.

Läs mer om e-tjänsten Återansökan ekonomiskt bistånd

Första gången du söker

När du söker ekonomiskt bistånd första gången behöver du ringa in och göra en muntlig ansökan. Därefter får du information om vilka uppgifter du behöver lämna in. När du har lämnat in en ansökan för första gången får du träffa en socialsekreterare och berätta om din situation. Här kan du läsa mer om hur du ansöker första gången.

Behandling av personuppgifter

Frågor om e-tjänsten

Följande behövs för e-tjänsten

  • Bank-ID