Återansökan ekonomiskt bistånd
Ekonomiskt bistånd
Du som inte kan försörja dig, eller din familj, kan ansöka om ekonomiskt bistånd.
Ansök via e-tjänsten om du sökt tidigare
E-tjänsten gäller bara personer som tidigare ansökt om ekonomiskt bistånd.
Via e-tjänsten kan du ansöka om ekonomiskt bistånd och följa ditt ärende direkt i din dator, smartphone eller surfplatta. Du kan skriva och ta emot meddelanden från din handläggare samt komplettera ärenden direkt i e-tjänsten. När du har skickat in en ansökan kan du följa ärendet genom att logga in i e-tjänsten. Vi skickar ett meddelande till dig i e-tjänsten om du behöver komplettera ansökan med fler uppgifter. När vi har tagit beslut i ditt ärende kan du läsa beslutet i e-tjänsten. Vi skickar inte ut beslut via post.
För att kunna ansöka via e-tjänsten krävs att du, och en eventuell medsökande, har en e-legitimation i form av Bank-ID, Mobilt BankID eller e-legitimation utfärdade i annat EU-land och som godkänts i Sverige.
Tips till dig som ansöker
- Samla gärna ihop alla uppgifter om inkomster och utgifter innan du börjar fylla i ansökan. Du måste fylla i alla fält innan du kan skicka iväg ansökan.
- När du skickat in din ansökan kan du inte ändra något i din ansökan. Vill du återta eller ändra din inskickade ansökan kontakta din handläggare.
Läs mer om e-tjänsten Återansökan ekonomiskt bistånd
Första gången du söker
När du söker ekonomiskt bistånd första gången behöver du ringa in och göra en muntlig ansökan. Därefter får du information om vilka uppgifter du behöver lämna in. När du har lämnat in en ansökan för första gången får du träffa en socialsekreterare och berätta om din situation. Här kan du läsa mer om hur du ansöker första gången.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Lön på personnivå
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Hälsouppgift
- Tolkbehov
- Vårdnadshavare
- Uppehållstillstånd
- Inkomstuppgift på personnivå
När du har skickat in ditt ärende till kommunen, registreras de personuppgifter som du har uppgett, i kommunens ärendehanteringssystem. Ändamålet med behandlingen av personuppgifterna är att kommunen ska kunna fullfölja sitt uppdrag som myndighetsutövare, samt kunna ge så bra och rättssäker service som möjligt vid handläggningen av ditt ärende.
Vid behandlingen av personuppgifterna tillämpas gällande integritetslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Mjölby kommuns Dataskyddsombud. Du når Dataskyddsombudet via dataskyddsombud@mjolby.se. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Omsorgs- och socialnämnden
social@mjolby.se
Enheten vuxen, ekonomiskt bistånd
ekonomisktbistand@mjolby.se
010-234 5000