Egensotning - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningIfall du som fastighetsägare själv vill sota eldstaden i din fastighet eller anlita någon annan godkänd sotare än kommunens ordinarie, kan du ansöka om det hos räddningstjänsten med hjälp av denna e-tjänst. Ansökan signeras med e-legitimation.
Kommunen ansvarar för att alla eldstäder med tillhörande rökkanaler blir sotade, kravet är att sotningen genomförs på ett ur brandskyddssynpunkt betryggande sätt. Räddningstjänsten måste i varje enskilt fall pröva om den som ska utföra sotningen är lämplig. I bedömningen tar räddningstjänsten hänsyn till risksituationen, hur komplex förbränningsanläggningen är och vilken kunskap du som vill sota har. Därav behöver räddningstjänsten erhålla en ansökan om detta.
Din ansökan skickas på remiss till sotarväsendet för kompetensprövning som sedan ligger till grund för det beslut som räddningstjänsten tar. Om din ansökan om egen sotning godkänns kommer du att få en rengöringsfrist för aktuell anläggning. Som fastighetsägare är du skyldig att följa denna frist samt att dokumentera rengöringen så att en uppföljning kan ske i samband med de obligatoriska brandskyddskontrollerna av din anläggning.
Läs mer
Observera att slutgiltigt besked kring tillstånd skickas ut via e-tjänsten som ett meddelande med bifogat beslut och tillstånd.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, Statistikmyndigheten SCB och Skatteverket så att du slipper fylla i dem själv.
Läs mer på sidan: Så här hämtas dina företagsuppgifter (bolagsverket.se)
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Notera att egensotning av ett uthyrt flerbostadshus kommer att nekas.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Organisationsnummer
När du har skickat in ditt ärende till kommunen, registreras de personuppgifter som du har uppgett, i kommunens ärendehanteringssystem. Ändamålet med behandlingen av personuppgifterna är att kommunen ska kunna fullfölja sitt uppdrag som myndighetsutövare, samt kunna ge så bra och rättssäker service som möjligt vid handläggningen av ditt ärende.
Vid behandlingen av personuppgifterna tillämpas gällande integritetslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- För evigt
Mottagare av personuppgifter
- Räddningstjänsten Mjölby/Boxholm
- Sotarväsendet
Övriga upplysningar
Personuppgifterna som behandlas kan komma att delas till tredje part, om ansvarig nämnd är skyldig att göra så enligt lag. Däremot kommer aldrig personuppgifterna att föras över till ett land utanför EU.
Kontakta personuppgiftsansvarig nämnd om du vill:
- Få ut information om de personuppgifter du har lämnat in
- Begära rättelse om du anser att någon uppgift är fel
- Begära överföring av uppgifter
- Begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- Göra invändningar
- Begära radering av dina uppgifter
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till Mjölby kommuns Dataskyddsombud. Du når Dataskyddsombudet via dataskyddsombud@mjolby.se. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (imy.se) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Byggnadsnämnden
byggnamnd@mjolby.se
Räddningstjänsten
raddning@mjolby.se
010-234 54 00